
Stojaki przy budynku Starostwa Powiatowego
W 2024 podczas rozbudowy i przebudowy budynku administracyjnego przy ulicy Kościuszki 170 wraz z przebudową parkingu inwestor, którym jest Starostwo Powiatowe nie przygotował miejsc parkingowych dla mieszkańców oraz pracowników korzystających z rowerów.
Sytuacja jest o tyle niezrozumiała, że przebudowywany był także parking przez budynkiem w celu zwiększenia ilości miejsc parkingowych (niestety tylko dla użytkowników aut), a brak stojaków zmusza obecnie do mocowania rowerów do barierek i koszy na śmieci.
Zapytaliśmy Starostwo Powiatowe o powód braku stojaków zgodnych ze Standardami w piśmie z dnia 9.01.2025.
Pismo z dnia 9 stycznia 2025 (kliknij tutaj)
W dniu 23 stycznia 2025 otrzymaliśmy odpowiedź na pismo zawierającą informacje o planowanym zakupie i zamocowaniu stojaków – zobacz odpowiedź (kliknij tutaj)
Dziękując za odpowiedź przesłaliśmy do Starostwa Powiatowego nasz komentarz w sprawie wraz z sugerowanymi rozwiązaniami ułatwiającymi korzystanie z nowych stojaków oraz poprawę komfortu i bezpieczeństwa użytkowników UTO – czy zostanie wzięta pod uwagę? Zobaczymy.
Pismo z dnia 24 stycznia 2025 (kliknij tutaj)
Należą się słowa uznania za bardzo szybką reakcje, ponieważ już na początku lutego 2025 brakujące dwa stojaki zostały zamontowane pod budynkiem. Niestety nie uniknięto przy ich montażu drobnych błędów. W związku z tym przesłaliśmy do Starostwa pismo zwierające nasze sugestie, które warto wziąć pod uwagę przy kolejnych inwestycjach.

STATUS SPRAWY: na początku lutego 2025 stojaki zostały zamontowane
Dziękujemy Starostwu powiatowemu w Szydłowcu za szybką reakcję i montaż brakujących stojaków.

Razem z PSP 1 dla mobilności
Uczniowie dojeżdżają do szkół autami, siedzą w ławkach szkolnych, uczą się w domu na siedząco… gdzie miejsce na ruch?
Mobilność miejska, w tym docieranie uczniów do szkoły rowerem lub pieszo, powinna być priorytetem. Ogranicza to ilość aut pod szkołami, zmniejsza obowiązki rodziców i, co najważniejsze, wymusza ruch dzieci, którego obecnie brakuje, a każda minuta jest na wagę złota.
Aktywny Szydłowiec stara się wspierać każdą możliwą formę mobilności miejskiej, która czasem wymaga drobnych zmian w utrwalonych przez lata wzorcach, takich jak przywożenie uczniów autami.
Jedną z takich drobnych zmian, którą udało się wprowadzić w roku szkolnym 2024/2025, jest możliwość pozostawiania przez uczniów worków z butami na zmianę w szkolnej szatni po zajęciach lekcyjnych.
Worki, które najczęściej jeżdżą na podłogach lub siedzeniach aut, w przypadku dojazdu ucznia do szkoły rowerem, hulajnogą lub pieszo, są dodatkowym obciążeniem. Po pierwsze, ważą dodatkowe kilogramy, a po drugie, nie zawsze mieszczą się w wypełnionym książkami, przyborami i drugim śniadaniem plecaku. Przymocowany do plecaka czy kierownicy worek łatwo może zablokować koło i spowodować wywrotkę.
W związku z tym, 13 listopada 2024 roku przesłaliśmy pismo z prośbą o interwencję w tej sprawie do dyrekcji PSP 1 w Szydłowcu.
STATUS SPRAWY: dzięki współpracy z dyrekcja PSP 1 w Szydłowcu uczniowie mogą pozostawiać worki z obuwiem na zmianę w szatni szkolnej po zajęciach lekcyjnych. Treść odpowiedzi na pismo:

Grupa robocza ds. infrastruktury rowerowej
W dniu 19.11.2024 zaproponowaliśmy samorządom i organizacjom działającym na szeroko pojętym terenie powiatu szydłowieckiego utworzenie grupy roboczej ds. infrastruktury rowerowej mającej na celu wspólną pracę na rzecz podniesienia jakości infrastruktury rowerowej oraz promocje transportu rowerowego.
Pismo z dnia 19 listopada 2024 (kliknij tutaj)
Trzymamy kciuki za decyzję o powołaniu grupy i przede wszystkim za ewentualne pozytywne wyniki jej pracy.
STATUS SPRAWY: brak oficjalnej odpowiedzi
Na chwilę obecna nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi w tej sprawie od zaproszonych stron.

Prezentacja koncepcji rozwoju dróg dla rowerów
28.10.2024 odbyło się spotkanie w siedzibie Rady Miejskiej w Szydłowcu w którym udział wzięli Radni Rady Miejskiej przy Komisji Infrastruktury, przedstawiciele Rady Powiatu, Burmistrz Szydłowca oraz przedstawiciele Stowarzyszenia Aktywny Szydłowiec. Podczas spotkania została zaprezentowana koncepcja rozwoju dróg dla rowerów w mieście Szydłowiec przygotowana przez biuro projektowe na zamówienie Ratusza.
Za udział i zaproszenie serdecznie dziękujemy. Czy spotkanie to będzie początkiem powstania grupy roboczej ds infrastruktury rowerowej?


Przedszkole Tęczowy Miś w Szydłowiec
Po opublikowaniu przez Urząd Miasta dokumentacji przetargowej postanowiliśmy przyjrzeć się dokładniej projektowanemu budynkowi oraz jego bezpośredniego otoczeniu wraz z dostępnością komunikacyjną. Niestety okazało się, że zaprojektowany został przepiękny duży plac betonowy zwany parkingiem pod auta osobowe, nie przewidziano w projekcie jednak żadnej infrastruktury dla korzystających z rowerów i UTO (Urządzenia Transportu Osobistego).
Jest to tym bardziej trudne do zrozumienia, gdyż przedszkolaki samochodami nie jeżdżą – a hulajnogami i rowerkami jak najbardziej 🙂
Nie wspominając także o pracownikach przedszkola, którzy do pracy przyjeżdżają rowerami.
Postanowiliśmy zareagować i niezwłocznie przesłaliśmy nasze uwagi w formie pisemnej do Urzędu Miasta (niestety projekt ten nie był konsultowany ze środowiskiem rowerowym w zakresie infrastruktury rowerowej).
Pismo do UM Szydłowiec z dnia 25 listopada 2023 (kliknij tutaj)
Otrzymaliśmy nieoficjalną informacje o przygotowaniu miejsc postojowych dla rowerów podczas drugiego etapu inwestycji. Przesłaliśmy do Urzędu Miasta nasze propozycje mając na uwadze potrzebę zapewnienia bezpiecznych i wygodnych warunków dla podopiecznych oraz pracowników.
Pismo do UM Szydłowiec z dnia 9 listopada 2024 (kliknij tutaj)
STATUS SPRAWY: brak oficjalnej odpowiedzi
Nie otrzymaliśmy od UM żadnej odpowiedzi do przesłanego pisma w listopadzie 2023. Na chwilę obecna trwa budowa zatem nie możemy stwierdzić czy nasze pismo zostało wzięte pod uwagę.
aktualizacja na październik 2024: otrzymaliśmy nieoficjalną informację, że miejsce postojowe dla rowerów i nie tylko zostanie przygotowanie w II etapie inwestycji.

Standardy infrastruktury rowerowej
Uchwałą nr 1100/333/22 z dnia 28 czerwca 2022 roku Zarząd Województwa Mazowieckiego opisał i wprowadził Standardy Infrastruktury Rowerowej w województwie mazowieckim przy realizowanych przez siebie inwestycjach.
Dzięki temu dokumentowi projektowana i budowana infrastruktura rowerowa będzie spełniała wymagania stawiane wobec niej przez użytkowników rowerów oraz UTO (Urządzenia Transportu Osobistego). Zawarte w tym dokumencie wymogi oraz wytyczne oparte są o najlepsze krajowe i europejskie rozwiązania, co pozwoli zapewnić że infrastruktura ta będzie spełniała wszystkie stawiane przed nią cele jakimi są spójność, bezpośredniość, wygoda, bezpieczeństwo i atrakcyjność.
Zadaniem jaki stawia przed sobą Stowarzyszenie Aktywny Szydłowiec jest praca nad wprowadzeniem przedmiotowych Standardów jako własnych w gminie i powiecie szydłowieckim.
Zapoznaj się ze Standardami Infrastruktury Rowerowej (kliknij tutaj).
STATUS SPRAWY: brak standardów
Na dzień dzisiejszy gmina i powiat Szydłowiec nie wprowadziły mazowieckich Standardów Infrastruktury Rowerowej jako własnych
aktualizacja na październik 2024: otrzymaliśmy informacje o planach wprowadzenia w/w Standardów uchwałą Rady Miejskiej dotyczącej Szydłowieckiego Programu Drogowego – trzymamy kciuki !!!

Budżet Obywatelski Szydłowca - nasz projekt nr 17
Od 14 czerwca do 18 lipca 2024 trwało głosowanie na projekty zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego Szydłowca.
W tym roku Aktywny Szydłowiec zgłosił pomysł zainstalowania stojaków rowerowych przy cmentarzu, aby osoby odwiedzające groby bliskich, które przyjeżdżają na miejsce rowerami mogły bezpiecznie i wygodnie pozostawić jednoślady na wyznaczonych przy wejściach na cmentarz miejscach.
Projekt nr 17 otrzymał 25 głosów poparcia – za które wszystkim osobom serdecznie dziękujemy!

Aktywny Szydłowiec & Bractwo Rowerowe
W dniu 28.12.2023 przedstawiciele Stowarzyszenia Aktywny Szydłowiec oraz Bractwa Rowerowego z Radomia spotkali się porozmawiać o sprawach pieszych i rowerzystów.
Podsumowaniem miłego spotkania było zobowiązanie do współpracy poprzez wymianę informacji, wiedzy oraz doświadczenia przy projektach związanych z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów.